Mitul Cerul Tată #2
Văzduhul este un protocer, în care stau blajinii sau vameşii, că-ora sufletul trebuie să le dea vamă, ca să treacă la Dumnezeu. De aici obiceiurile populale dc înmormântare, când se dau pomeni, se împart haine, bani, obiecte pentru sufletul c^u* adormit. Paştele Blajinilor este o metamorfoză creştină a acestui mit, păstrat în fonna tradiţiilor.Cerul al doilea este acela în care Sfântul Soare şi Sfânta Lună trec succesiv, marcând ziua şi noaptea, ca să împlinească destinul hotărât, aşa cum este povestit în balada populară Soarele şi Luna. în acest cer mai stă Sfântul Ilie, care lnana norii spre a-i împiedica să aducă un potop pe pământ.
66
Cerul a! treilea este al Stelelor-Logostele. El cuprinde spiritele astrale ale făpturilor. Acestea se aprind la naştere şi se sting la moarte.
Cerul al patrulea este reşedinţa făpturilor mitice, al luceferilor, prezenţi în poezia românească la Mihail Eminescu, la Lucian Blaga, în basmele populare.
Cerul al cincilea este al marilor sfinţi populari, care-1 însoţesc pe Fârtat, zeul Moş, devenit Dumnezeu, în descensiunile lui pe pământ.
Cerul al şaselea este al raiului, grădina mirifică străbătută de bradul cosmic, care face legătura cu cerul al şaptelea, în care trăiesc Fârtaţii. Fârtaţii se arată oamenilor prin teofanii. Trecerea de la un cer la altul se face într-o anumită conjunctură arhetipală. Urcarea la cer este Marea Trecere, tema principală a basmelor populare româneşti.
Cerul Tatăeste o făptură antropomorfa, invizibilă, ale cărei componente alcătuiesc cerul şi are modelul bradului. De aici prezenţa bradului la ceremonii de nuntă, moarte, sărbători, la Crăciun (solstiţiul de iarnă), la Moşi (solstiţiul de vară), când cerul se deschide şi este posibilă Marea Trecere. Sufletul, reprezentat de mitul Pasărea Măiastră, urcă spre cer. înălţarea la cer este condiţionată de o metamorfoză interioară, transformând fiinţa într-o mănăstire, într-un teritoriu al sacrului, aşa cum avem în Legenda Mănăstirii Argeşului. Din acest ou cosmic al începutului se naşte Pasărea Măiastră, îngerul care trebuie să ia locul celor căzuţi din cer.
în tradiţia populară sunt trei căi către cer: Calea curcubeului, Calea laptelui, Calea arborelui cosmic. In creaţia lui Constantin Brâncuşi, Marea Trecere este văzută prin Coloana Infinitului sau Calea arborelui cosmic, sugerată de tradiţionalul stâlp al morţilor, aşezat lângă mormânt, ca loc de popas pentru Pasărea Măiastră a sufletului. Monumentul de la Târgu-Jiu sugerează drumul spre cer al eroilor neamului, cei care, prin jertfa lor, au desăvârşit unitatea şi independenţa naţională în timpul primului război mondial.
d) Mitul Sfântul Soare are trei legende arhetipale. Prima legendă susţine că
.png)
0 comentarii: